Vyšehradské varhany

Ačkoli jsou varhany velkým strojem, může je ovládat jediný člověk. Zvuk se tvoří díky kovovým či dřevěným píšťalám, do kterých je vháněn vzduch. Ovládací pult obsahuje nejen klávesy podobně jako na klavíru, ale také množství „rejstříků“, tedy ovladačů, které spustí určitou zvukově typickou sekci varhan.

V závěrečné fázi přestavby byl interiér baziliky doplněn i velkými varhanami na hlavním kůru nad vstupem. Varhany v roce 1903 dokončila firma bratří Paštiků. Nástroj se rozprostírá po šířce celého kůru. Kolem okna v západním průčelí baziliky se varhany zdvihají do dvou majestátních „věží“. Tyto dvě symetrické skříně jsou bohatě řezbářsky zdobeny v neogotickém slohu, tak aby jejich výzdoba korespondovala s celkovým pojetím přestavby chrámu. Nástroj jeho autoři pojali velkolepě. I proto je také prostor mezi oběma vysokými skříněmi využit pro umístění dalších píšťal a technických součástí varhan. Před střední částí varhan stojí v ose baziliky hrací stůl, od něhož se celé varhany ovládají. Ve vyšehradských varhanách napočítáme asi 2 500 píšťal, které jsou uspořádány do 49 rejstříků (zvukových barev) a ovládány třemi manuály a pedálem.
Varhany baziliky sv. Petra a Pavla patří k nejkrásnějším varhanám z období romantismu, které se nacházejí na našem území.

Pro odborníky uvádíme i dispozice varhan baziliky sv.Petra a Pavla

Bratři Paštikové, r.1903

I. Manuál (C – f3):

 

II. Manuál:

  III. Manuál:   Pedál (C – d1):  
Principál 16´ Kvintadena 16´ Kryt jemný 16´ Principálbas 16´
Bordun 16´ Principál Salicet 16´ Violon 16´
Principál Kryt Principál Subbas 16´
Kryt Flétna dutá Principál Subbas 16´
Flétna dvojitá Flétna trubicová Kryt líbezný Kryt tichý 16´
Roh kamzičí Fugara Flétna harmonická Salicet 16´
Gamba Viola d´amour Aeolina Oktávbas
Oktáva Salicionál Vox coelestis Bourdun
Flétna Oktáva Oktáva Cello
Fugara Flétna Flétna příčná Posona 16´
Kvinta 2 2/3´ + 2´ Mixtura 2 2/3´ 4x Viola Trompeta
Cornet 8´ 3x Klarinet Kvinta flétnová 2 2/3´    
Mixtura 5 1/3´ 5x     Flageolet    
Trompeta     Oboe    

Spojky: I/P, II/P, III/P, II/I, III/I, III/II, III/I 4´, II/I 4´,  III/I 16´,  III/ II 16´

Pevné kombinace:

PP, P, MF, F, FF, PL,

Tutti II.man., Tutti III.man,

Piano Pedál, Mezzoforte Pedál

Crescendový válec

gallery

Foto: Roman Albrecht, Člověk a Víra. 

Tomáš Tůma