Vyšehradské varhany
Ačkoli jsou varhany velkým strojem, může je ovládat jediný člověk. Zvuk se tvoří díky kovovým či dřevěným píšťalám, do kterých je vháněn vzduch. Ovládací pult obsahuje nejen klávesy podobně jako na klavíru, ale také množství „rejstříků“, tedy ovladačů, které spustí určitou zvukově typickou sekci varhan.
V závěrečné fázi přestavby byl interiér baziliky doplněn i velkými varhanami na hlavním kůru nad vstupem. Varhany v roce 1903 dokončila firma bratří Paštiků. Nástroj se rozprostírá po šířce celého kůru. Kolem okna v západním průčelí baziliky se varhany zdvihají do dvou majestátních „věží“. Tyto dvě symetrické skříně jsou bohatě řezbářsky zdobeny v neogotickém slohu, tak aby jejich výzdoba korespondovala s celkovým pojetím přestavby chrámu. Nástroj jeho autoři pojali velkolepě. I proto je také prostor mezi oběma vysokými skříněmi využit pro umístění dalších píšťal a technických součástí varhan. Před střední částí varhan stojí v ose baziliky hrací stůl, od něhož se celé varhany ovládají. Ve vyšehradských varhanách napočítáme asi 2 500 píšťal, které jsou uspořádány do 49 rejstříků (zvukových barev) a ovládány třemi manuály a pedálem.
Varhany baziliky sv. Petra a Pavla patří k nejkrásnějším varhanám z období romantismu, které se nacházejí na našem území.
Dispozice varhan baziliky sv. Petra a Pavla
Tvůrci varhan jsou Bratři Paštikové. Nástroj poprvé zahrál v roce r.1903.
I. Manuál (C – f3):
|
|
II. Manuál:
|
|
III. Manuál: |
|
Pedál (C – d1): |
|
Principál |
16´ |
Kvintadena |
16´ |
Kryt jemný |
16´ |
Principálbas |
16´ |
Bordun |
16´ |
Principál |
8´ |
Salicet |
16´ |
Violon |
16´ |
Principál |
8´ |
Kryt |
8´ |
Principál |
8´ |
Subbas |
16´ |
Kryt |
8´ |
Flétna dutá |
8´ |
Principál |
8´ |
Subbas |
16´ |
Flétna dvojitá |
8´ |
Flétna trubicová |
8´ |
Kryt líbezný |
8´ |
Kryt tichý |
16´ |
Roh kamzičí |
8´ |
Fugara |
8´ |
Flétna harmonická |
8´ |
Salicet |
16´ |
Gamba |
8´ |
Viola d'amour |
8´ |
Aeolina |
8´ |
Oktávbas |
8´ |
Oktáva |
4´ |
Salicionál |
8´ |
Vox coelestis |
8´ |
Bourdun |
8´ |
Flétna |
4´ |
Oktáva |
4´ |
Oktáva |
4´ |
Cello |
8´ |
Fugara |
4´ |
Flétna |
4´ |
Flétna příčná |
4´ |
Posona |
16´ |
Kvinta |
2 2/3´ + 2´ |
Mixtura |
2 2/3´ 4x |
Viola |
4´ |
Trompeta |
8´ |
Cornet |
8´ 3x |
Klarinet |
8´ |
Kvinta flétnová |
2 2/3´ |
|
|
Mixtura |
5 1/3´ 5x |
|
|
Flageolet |
2´ |
|
|
Trompeta |
8´ |
|
|
Oboe |
8´ |
|
|
Spojky: I/P, II/P, III/P, II/I, III/I, III/II, III/I 4´, II/I 4´, III/I 16´, III/ II 16´
Jedna volná kombinace.
Pevné kombinace: PP, P, MF, F, FF, PL, Tutti II.man., Tutti III.man, Piano Pedál, Mezzoforte Pedál
Crescendový válec
Foto: Roman Albrecht, Člověk a Víra.
Tomáš Tůma